Coachen & Trainen

Coachen & Trainen

“Leuk, lief en aardig en wat houdt dat nu in?”

Ik bied coaching aan op het persoonlijke vlak, op het gebied van werk (zowel binnen als buiten het onderwijs) en aan leerlingen/studenten op het voortgezet werken in het onderwijs. Wil je meer weten wat dat inhoudt, kijk dan bij de desbetreffende kopjes want daar worden ze uitgebreider beschreven.

De trainingen die ik aanbied worden speciaal op maat ontwikkeld in samenspraak met de opdrachtgever. De rode draad hierin is communicatie naar en met de ander en zichzelf.

 

Coaching op het persoonlijk vlak

Iedereen is anders & anders is iedereen. Wanneer jij de behoefte hebt om: kritisch naar jezelf te kijken, jezelf beter te leren kennen in gedrag en handelingen, sterke eigenschappen uit te bouwen, minder effectief gedrag te willen veranderen, jouw eigen keuzes te maken, jouw doelen te stellen en te realiseren … Als jij behoefte hebt aan: een luisterend oor, een steun(-tje) in de rug, iets waar om je rouwt een plek te kunnen geven. (“verlies” is een breed begrip voor het missen van een dierbare, gezondheid, werk, relatie, toekomst … zichtbaar of onzichtbaar) Dan is wellicht een persoonlijk coachtraject voor jou een nuttige investering. Het kan zijn dat het inzetten van een DiSC-profiel geadviseerd wordt. Deze digitale vragenlijst brengt de gedragsvoorkeuren van mensen terug tot een begrijpelijk geheel, welke een mooie basis of een goede aanvulling kan zijn bij het coachen. (“DiSC” staat voor dominant, invloed, stabiel, consciëntieus) Bij het coachen op het persoonlijk vlak ben JIJ natuurlijk de hoofdpersoon en de aangever. Omdat iedereen anders is, zal ook ieder traject anders en op maat zijn.

Coaching op het gebied van werk

Er is werk aan de winkel.

Wanneer je werkt kom je in veel verschillende situaties. Je ontmoet collega’s, opdrachtgevers, cliënten, stagiaires; je hebt dus met veel mensen te maken. Ook kun je geconfronteerd worden met bepaalde emoties, bijvoorbeeld: plezier, maar ook ergernis en boosheid. En in iedere werkkring kom je zaken tegen als vaste werkwijze, werkpieken, verschillende soorten communicatie, rituelen, (bedrijfs-)gewoontes, normen en waarden, Vaak geven deze zaken geen problemen en dat is fijn! Soms zie je daardoor echter niet dat er dingen beter of anders zouden kunnen gaan. Mogelijk zijn er ook dingen die wringen en die ‘alleen’ voor jou zichtbaar en/of voelbaar zijn, of juist bij de ‘ander‘ zichtbaar en voelbaar zijn. In een dergelijke situatie kan het zo zijn dat je een coach zoekt om je een spiegel voor te houden en dit soort aspecten te onderzoeken. Misschien wel opgedragen door een leidinggevende met een gerichte opdracht of omdat je er bewust van bent geworden dat dingen eventueel ook anders kunnen. Bij het coachen op het gebied van werk, is de insteek het werk dat je doet. Hierbij ontkom je niet aan jou als persoon. Jij speelt dus de belangrijkste rol, echter wel in de samenhang met en vanuit jouw baan. Omdat iedereen anders is en iedereen ander werk heeft, met de specifiek daarbij horende vragen/doelen, zal iedere traject anders en op maat zijn.

Coaching op het gebied van werken in het onderwijs

Je raakt nooit uitgeleerd

Doordat ik lange tijd werkzaam ben geweest in het onderwijs, heb ik veel ervaring opgedaan bij het coachen en begeleiden van onderwijsgevende en – ondersteunende medewerkers, leerlingen en soms ook ouders. Aangezien dit een zeer breed werkveld is staan hier enkele voorbeelden van vragen die aan de orde kunnen komen bij coaching: – Hoe communiceer IK met en ga IK om met mijn leerlingen en/of mijn collega’s? – Komt alles wat IK zeg wel bij de leerlingen en/of collega’s aan? – Hoe sta IK voor een groep? – Welke rol neem IK in bij een vergadering? – Hoe ga IK om met de aanwezige groepsdynamiek? – Hoe is mijn werkdruk en hoe behoudt IK mijn energie? – Hoe kom IK na een periode van afwezigheid, door bijvoorbeeld ziekte, weer goed terug op en in mijn werkplek? Natuurlijk is er veel meer op te noemen en heb jij vast je eigen specifieke coachingsvragen. Bij het coachen ben JIJ de hoofdpersoon en geef jij ook je wensen en doelen aan. Wanneer jij vanuit een leidinggevende het advies krijgt om gecoacht te worden, dan zal de vraag van je werkgever richtinggevend zijn. Wat de insteek ook is, net als in de klas zul je ook in dit coachingstraject steeds blijven leren. Omdat iedereen anders is met specifiek zijn/haar eigen vragen en doelen, zal ieder traject anders en op maat zijn.

Coaching voor diegene die onderwijs krijgen

Jong geleerd is oud gedaan Veel gehoorde opmerkingen en soms ook verzuchtingen bij leerlingen zijn: – Ik leer hard en veel, toch blijf ik lage resultaten halen. – Ik ga met knikkende knieën naar school, hoe kan dit minder? – Ik vind school maar niks hoe kom ik de tijd door? – Ik wil graag zekerder zijn en overkomen. – Ik heb de behoefte aan ondersteuning, want de afgelopen tijd heb ik nogal veel op mijn bordje gekregen en dat in combinatie met school is soms echt lastig. Herken je je in het bovenstaande of zijn er misschien wel andere zaken die bij jou spelen? Neem gerust contact op en samen bekijken we hoe ik jou van dienst zou kunnen zijn. Ik geef geen bijles, maar het kan zomaar gebeuren dat tijdens het coachingstraject er vragen bij je op borrelen of andere inzichten komen die een pittig vak misschien wel minder pittig maakt.

Trainen

“Leren, oefenen en doen.” Wanneer aan mij gevraagd wordt wat het verschil is tussen trainen en coachen, dan geef ik het volgende antwoord: Coachen wordt in een één op één situatie gedaan, waarbij het onderwerp/de vraag van de gecoachte de leidraad is. Trainen wordt gedaan met deelnemers/een groep, waarbij het aanleren van vaardigheden en verdieping en/of verbreding van kennis wordt aangeboden. De training kan plaats vinden vanuit een theoretisch kader (bijvoorbeeld een introductiecursus over NLP in het onderwijs) en/of vanuit een inzicht kader (bijvoorbeeld door de afname voor een DiSC-profiel met een daar aan vastgekoppeld traject voor een team of een training over hoe voer je nu je eigen gesprek). Zoals aangegeven worden de trainingen op maat gemaakt in samenspraak met de opdrachtgever. De rode draad hierin is communicatie naar en met de ander en zichzelf. In een persoonlijk gesprek kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden die jij voor jou mensen voor ogen hebt en met welk doel je een training ontwikkeld wil hebben. Ook vertel ik je graag over de door mij al gegeven trainingen die hierboven als voorbeeld genoemd zijn.

““Iedereen is anders & anders is iedereen.””